Voor inspiratie, kennis, persoonlijke verhalen en een vleugje luchtigheid. 



Cijfers van de socials

Door SO 29/08/23

Zeg hallo tegen BeReal, weet dat jongeren klaar zijn met negativiteit en schrik niet van het feit dat TikTok opvallend veel gebruikt wordt onder 40-plussers. Newcom publiceerde onlangs het ‘Nationale Social Media onderzoek 2023’. Hoe fijn om exact te weten waar iedereen zich online bevindt. Kom maar door met die info! Ook nu bevestigt het onderzoek dat zichtbaarheid op social media je toegang geeft tot een miljoenenpubliek. Maar er vindt verschuiving plaats. Twitter en Facebook worden minder populair en op sommige kanalen mag je juist méér focus leggen.

Op bijna alle social media kanalen (behalve twee) zien we een groei in gebruikersaantallen. Onder meer TikTok en Instagram stijgen boven de rest uit. LinkedIn blijft als enige kanaal stabiel ten opzichte van 2022. Waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. Bijna een half miljoen gebruikers pakken hun biezen en verlaten Twitter en Facebook.

In 2021 daalde het aantal gebruikers van Snapchat nog met 2%. Snapchat zit weer in de lift! En dat Snapchat groeit, zie je ook terug in het dagelijks gebruik van de app. De platformen met de grootste groei in dagelijks gebruik zijn TikTok (+54%), Instagram (+18%) en Snapchat (+30%). De groei van TikTok zet lekker door, al is de groei minder sterk dan voorgaande jaren. In 2021 groeide het platform nog met 149% ten opzichte van het jaar daarvoor. En dan is daar ook BeReal. Met de eerste meting in 2023 zit BeReal al op 0,8 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland. Houd deze in de gaten!

TikTok, Instagram, Snapchat en BeReal hebben volgens de ruim 7.000 ondervraagden een gemene deler. Namelijk: het levert hen iets op. Het brengt ze positiviteit. Twitter en Facebook laten wat dat betreft steken vallen. (Facebook groeide in 2020 nog met 4%). Tieners (15 t/m 19 jaar) besluiten om te stoppen met Facebook ‘omdat ze een ander platform leuker vinden en/of hun leeftijdsgenoten zich verplaatst hebben‘. Dertigers en veertigers vinden dat Facebook ‘hen te weinig oplevert en te veel tijd in beslag neemt‘. 55-plussers hebben ‘relatief weinig vertrouwen in (de berichten op) Facebook‘. Bijzonder eigenlijk dat het platform nog steeds bestaat en zich, door zich te koppelen aan andere platformen, enigszins onmisbaar heeft gemaakt... 

Over Twitter zegt 27% ‘ik voel me er niet meer thuis’. De meest voorkomende reden (34%) om Twitter te verlaten is: ‘ik vind een ander social media platform leuker’. Twitter heeft de storm waar het afgelopen jaar doorheen moest dus niet doorstaan. Vooral hoogopgeleide vrouwen zijn klaar met het platform.

Als we specifiek inzoomen op de leeftijd 15 t/m 19 jaar zien we dat Instagram terrein verliest. Sinds 2021 loopt het dagelijks gebruik van Instagram onder tieners terug. Tieners spenderen hun tijd het liefst op TikTok, Snapchat en BeReal. Ook onder twintigers wordt TikTok populairder. Het Instagram-gebruik van jongeren onder de 25 jaar neemt af. Instagram moet zijn groei dus voornamelijk hebben van oudere leeftijdsgroepen.

Bron: afix.nl

Even de belangrijkste cijfers in de samenvatting

  • Social media worden opnieuw vaker gebruikt dan vorig jaar, voornamelijk door 40-plussers.
  • Het aantal gebruikte platforms stijgt ten opzichte van 2022.
  • In 2023 gebruiken 14,1 miljoen mensen in Nederland social media. Leuk om te weten: in 2019 waren dit er 13,3 miljoen, in 2022 13,5 miljoen en in 2021 13,7 miljoen.
  • Alle leeftijdsgroepen zijn langer actief op social media, een totaal van 114 minuten per dag. In 2020 waren dit nog gemiddeld 98 minuten per dag.


De conclusies van het onderzoek

  • Facebook en Twitter verliezen terrein, een half miljoen gebruikers stappen op. TikTok en Instagram lopen voorop als het gaat om groei.
  • BeReal heeft een plekje in de top 10 van meest gebruikte dagelijkse platforms gekregen. TikTok en Snapchat krijgen er fors meer dagelijkse gebruikers bij.
  • Een platform moet leuk zijn, dat vinden vooral jongeren. Zij blijven liever weg bij de negativiteit op Twitter en Facebook.
  • Tieners zien meer in TikTok, Snapchat en BeReal dan in Instagram.
  • Nederlanders (en vooral de 40-plussers) gebruiken social media meer dan vorig jaar.